Magyar gyártású csokoládék és egyéb édességek webáruháza - 25.000 Ft megrendelés felett ingyenes kiszállítás 

Magyar gyártású csokoládék és egyéb édességek webáruháza - 25.000 Ft megrendelés felett ingyenes kiszállítás 

Blog

Hogyan kerüljük el, hogy csaló webáruház áldozata legyünk?

Édes Kata
Édes Kata
Hogyan kerüljük el, hogy csaló webáruház áldozata legyünk?

Sajnos egyre többen esnek áldozatul csaló webshopoknak internetes vásárlás közben. Távol álljon tőlünk az áldozathibáztatás, de egy kis körültekintéssel kisebb eséllyel érhet bennünket csalódás és kár. Ezzel a poszttal, túl azon, hogy - beismerjük -  a bizalmat szeretnénk erősíteni webáruházunk irányába, megpróbálunk egy kis segítséget nyújtani az internetes vásárlások útvesztőjében. 

 

Ha beírjuk a Google keresőbe, hogy “biztonságos vásárlás az interneten”, kidob számos oldalt, köztük a rendőrség oldalát is, ahol tippeket kaphatunk, hogy mikre kell figyelni, amikor a neten vásárolunk. Ezeket szedtük most egy csokorba, és ha ezzel csak egy embert is  segítünk abban, hogy elkerülje a csapdákat és ne legyen csalók áldozata, akkor már megérte.

Az interneten történő vásárlásoknál többféle csalási mód létezik, de a csomagküldés üzleti modellre épülő csaló webáruházaknál két legjellemzőbb kimenetel lehetséges: az egyik, hogy kizárólag előre fizetési lehetőségek vannak, de a webáruház nem küld semmit, és ha el lehet érni az eladót, akkor egy ideig hitegeti a vevőt, hogy nincs raktáron a termék, de majd később meg fog érkezni. Ebben az esetben idővel az eladónak is hűlt helye lesz. A másik lehetséges variáció, hogy küld ugyan valamit, akár utánvéttel is, de a dobozban kacatok vannak, nem az a termék, amit a vevő megrendelt. 

Magyarországon az utánvétes vásárlási lehetőség a legnépszerűbb, ami az említettek közül az első típusú csalás ellen véd ugyan, tehát csak akkor fizetünk, amikor a futár a kezünkbe adja a csomagot, de a második típusú ellen ez sem véd, hiszen a csomagot a futár csak fizetés ellenében adja át, és mire kinyitjuk, és szembesülünk azzal, hogy a dobozban nem az van amit rendeltünk, a futár már messze jár. Ez után többnyire az eladó szintén elérhetetlenné válik, mi pedig buktuk a pénzünket. Az ilyen eseteket azonnal jelenteni kell a rendőrségen, hiszen az elkövető nem csak egy embert ver át ilyen módon, és ha több feljelentés is érkezik ugyanazon elkövető ellen, az ügy szabálysértés helyett üzletszerűen elkövetett csalás bűncselekménynek minősül, illetve több feljelentés több nyom, nagyobb esély az illető lefülelésére. 

Tehát: hogyan kerüljük el, hogy csaló webáruház áldozata legyünk?

  • Az egyik első dolog, amit megtehetünk, hogy ismert, nagy nevű webáruházaktól vásárolunk, pl. Média Markt, 220 Volt, Tesco, Telekom, Libri Bookline hogy csak párat említsünk. Még ha kicsit drágább is a termék, megéri, hogy ne verjenek át minket. 

Ha mégis olyasmire fáj a fogunk, amit megláttunk egy ismeretlen, vagy kisebb webáruházban, akkor magát a webáruházat érdemes először kritikusabban szemügyre venni. 

  • Gyanakvásra adhat okot, ha nagyon alacsony áron kínálnak olyan termékeket, amik máshol jóval drágábbak. (pl. márkás ruhát, cipőt stb) A Facebookon több csoport is van, ahol csaló webshopok által megkárosított emberek mesélik el a velük történt eseteket. Nagyon gyakori az a történet, amiben túl olcsó márkás termékekkel szedték rá az embereket.

  • Magyarországon a webáruházaknak kötelező egy úgynevezett impresszumot, vagy más néven elérhetőségi és nyilvántartási adatokat közzétenni a weboldalukon. Fel  kell tüntetni a webáruház üzemeltetőjét, aki cég, vagy vállalkozó, a nyilvántartási számát, az adószámát, a székhelyét, telefonszámot, e-mail címet, stb. (Ahogy látszik például az https://edeskata.hu/ oldal alján, az Elérhetőségek menüpontnál is.) Ezek az adatok arra jók, hogy általuk ellenőrizni tudjuk, hogy a webáruházat valós ember vagy cég működteti. Fel tudjuk hívni, tudunk neki írni.

A https://www.opten.hu/dijtalan-szolgaltatasok/cegtarlight címen társas vállalkozásokat, cégeket tudunk lekérdezni, a 

https://www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo/ címen pedig egyéni vállalkozókat tudunk ellenőrizni. 

Gyanús, csaló webshopnál gyakran vagy egyáltalán nem találhatóak adatok, vagy a nyilvántartásokkal nem egyező adatokat írnak ki a webshop oldalára. Ilyen helyről ne vásároljunk!

  • Nagyon fontos még, hogy a magyarországi webáruházaknak közzé kell tenniük az Általános Szerződési Feltételeket a honlapjukon. Ellenőrizd, hogy van-e a webshopnak ÁSZF-e és abban mi található. Nézd meg, mik állnak benne a fizetésre, a szállításra, a garanciára vonatkozóan. Gyanús ha az ÁSZF magyartalanul van megfogalmazva, és tele van helyesírási hibával. Ha nem vagy lusta elolvasni, sok bajtól kímélheted meg magad. 

  • Érdemes kritikus szemmel rápillantani a webáruház URL-jére, amit a böngésző felső sávjában látsz. Biztonságos webáruház az adatokat titkosított csatornán küldi és fogadja. Ha az URL HTTPS-sel kezdődik, illetve látsz a sor elején egy kis lakatot, az jó jel. Ahol viszont nincs lakat, ott adatokat ne adj meg. Se nevet, se jelszót, és főleg bankkártya adatokat ne!

  • Ha e-mailben kapsz valamilyen visszautasíthatatlan ajánlatot, olcsó árakkal, ajándékkal, magyartalan mondatokkal, helyesírási hibákkal, akkor legyen gyanús. Legalább annyira, hogy ne kattints rá az e-mailben található linkre. Sokszor ezek a linkek nem valós webáruházhoz visznek, hanem egy kamu oldalra, ahol megpróbálják kicsalni a bankkártya adataidat. Ha kíváncsi vagy az ajánlatra, nyiss meg magad egy böngészőablakot, írd be a webáruház nevét, és keresd meg rajta a terméket. Rögtön kiderül, hogy valóban van-e olyan akció a webshopnál vagy sem.

  • Hasznos tanács az is, hogy applikációból a legbiztonságosabb a vásárlás. Ma már minden nagy webshopnak és sok kisebbnek is van mobil applikációja. Használd ezeket vásárlásra, kényelmes és biztonságos!

  • Ha vásároltál webáruházban, őrizd meg a visszaigazoló e-maileket, hogy gond esetén legyen a kezedben bizonyíték, amivel érvényesítheted a jogaidat. Ha nem kapsz ilyet, az már erősen gyanús, hogy rossz lóra tettél.

  • Érdemes még a kiszemelt webshoppal kapcsolatos véleményekre is rákeresni, nem csak a termékre. Sokszor ebből is leszűrhetünk értékes információkat. Előfordulhat, hogy a webshop fiatal, nincs még nagy múltja, mert csak pár hónapja nyitott. Ebben az esetben nem találunk róla sok információt, ez még önmagában nem biztos hogy gondot jelent. 

  • Internetes vásárláskor, ha bankkártyával fizetünk, az esetek többségében átirányítanak bennünket a bank fizetőoldalára, vagy fizetési közvetítő cég (pl. Barion, Stripe, Paypal stb.) oldalára. Minden esetben pillantsunk fel a weboldal címére a böngészősávban, hogy ott van-e a lakat továbbra is, és a megnyíló weboldal, pl. a bank oldala valóban eredeti-e. Csaló oldalak sokszor valódi szolgáltatók oldalait másolják le, úgy, hogy csak egy-két betűben térnek el az eredeti oldal címétől. Fizetési folyamat során soha ne adjuk meg a bankkártyánk PIN kódját! Akkor se, ha kérik. Amennyiben kéri az oldal a PIN kódot, biztosak lehetünk benne, hogy csalókkal állunk szemközt. Azonnal hagyjuk el az ilyen oldalt! Fizetéskor a kártya hátoldalán lévő CVC kódot szokták kérni, miután megadtuk a bankkártyánkon szereplő adatokat. Ezzel igazoljuk, hogy valóban mi vásárolunk. Ezt is csak akkor üssük be, ha meggyőződtünk az előbbiekben leírtak szerint arról, hogy az oldal biztonságos, és valóban a bank vagy a fizetési szolgáltató oldalán vagyunk.

  • Internetes fizetésre való virtuális kártyát egyes bankok és fizetési szolgáltatók állítanak ki. Erre a virtuális kártyára tudjuk rátenni az összeget, amit le szeretnénk vásárolni. Vásárláskor ennek a virtuális kártyának az adatait adjuk meg, így az igazi bankkártyánk adatai biztonságban maradnak. Csak annyi összeget teszünk a virtuális kártyára, amennyit el szeretnénk költeni, így egy esetleges visszaélési kísérlet során nem tudnak extra pénzt lehúzni róla.

Ha a fentieket szem előtt tartjuk, sokkal kevésbé tesszük ki magunkat az internetes vásárlás veszélyeinek. Ezek az ellenőrzések, bár hosszadalmas procedúrának tűnnek, valójában csak pár percet vesznek igénybe. Megéri az a pár perc, hogy személyünkben ne szaporítsuk az internetes csalók által átvert emberek számát.

Ha bekövetkezett a baj:

Ha kifizettük a csomagot, de kacatok voltak benne, vagy előre fizettünk, de nem kaptunk semmit, hiába vártunk, és az eladó is elérhetetlen, akkor feljelentést tehetünk a rendőrségen. Ha minden elővigyázatosságunk ellenére a bankkártya adatainkkal éltek vissza, például illetéktelenül levontak róla pénzösszeget, akkor a bankkártyát is le kell tiltani a további visszaélések megelőzésére. Ha bizonyítani tudjuk a bank felé a jogtalan levonást, akkor a bank elbírálja az ügyedet és visszatérítést (chargeback) ad.

Források:

https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes/internet-biztonsag/biztonsagos-vasarlas 

https://kamuwebshopok.hu/rendorsegi_feljelentes-es-ugyintezes-online/

kamuwebshopok.hu - közösség a kamu és átverős weboldalak ellen - Facebook csoport

https://www.mastercard.hu/hu-hu/te-es-a-mastercard/fizetesi-modok/netes-vasarlas/biztonsagos-online-vasarlas.html

https://bank360.hu/blog/bankkartya-biztonsagos-internetes-vasarlas-szabalyai